Kontrola wagi
Oparte na dowodach
Witaminy i suplementy

Witaminy na odchudzanie

Witaminy na odchudzanie

Heroes Diet

16 lutego 2021

8 min. czytania
904 wyświetleń

Odchudzanie to temat, który w przeciągu ostatnich lat praktycznie nie schodzi z ust Polek, a okazuje się, że na 'dietę' coraz częściej przechodzą również panowie. Nie zależnie od wybranej diety, odpowiednia suplementacja i przyjmowanie witamin, to sukces do osiągnięcia oczekiwanych rezultatów. Okazuje się jednak, że same witaminy, również mają duży wpływ na utratę wagi, choć wielu z nas nie zdaje sobie o tym sprawy. Aby tego dokonać, należy poświęcić temu dużo uwagi. W przypadku wszystkich diet – najważniejsze jest zniwelowanie ryzyka efektu jojo. Wagę należy tracić regularnie oraz z głową. Odchudzanie nie może zostać spowodowana głodówką. 





Spis Treści:

1
Witaminy na odchudzanie – czy to w ogóle możliwe?
2
Witamina C nie tylko na odporność
3
Witamina D a zdrowe odchudzanie
4
Witaminy z grupy B i ich rola w odchudzaniu
5
Ile witamin spożywać w ciągu dnia?
6
A co jeżeli witaminy nie pomogą?

Witaminy na odchudzanie – czy to w ogóle możliwe?

Wielu ekspertów twierdzi, że przyjmowane regularnie witaminy, mogą pomagać w utrzymaniu szczupłej sylwetki. Wiele w nich bowiem potrafi złagodzić w ciągu dnia uczucie głodu. Nie bez powodu warto nosić przy sobie świeże owoce – na wypadek niespodziewanego ataku głodu. Czy jednak stosowanie witamin, może przyczynić się do utraty wagi? Niestety trwające w dalszym ciągu badania naukowe, nie przyniosły tylu dowodów, by móc się z tym przekonaniem zgodzić. Efekty są nam w dalszym ciągu nie znane, co nie znaczy jednak, że witaminy nie odgrywają żadnej roli. Kluczem zadbanej sylwetki jest dobrze zbilansowana dieta, która w połączeniu z suplementacją – może przynieść zaskakujące efekty. Po witaminy warto również sięgać po to, by urozmaicić swój jadłospis o produkty, które dostarczą dodatkowego zastrzyku energii. Równie ważną rolę, jaką pełnią jest także budowanie odporności organizmu. A to właśnie ona najczęściej podupada, gdy jest się na diecie. Pytanie, które z witamin mogą wspomóc nas w odchudzaniu?

Witamina C nie tylko na odporność

Zawarty w niej kwas askorbinowy nie tylko wzmacnia odporność, ale i bierze aktywny udział w metabolizmie kwasów tłuszczowych oraz cholesterolu. Zażywany po treningu, pomaga spalić więcej tłuszczu oraz zapobiega niedokrwistości. Dzięki tej witaminie spalanie tłuszczu z brzucha lub ud, może zachodzić znacznie szybciej. Witamina C, bierze także udział w innych procesach, a m.in w:

przemianie tyrozyny – stymuluje ona produkcję hormonu, który odpowiada za tempu metabolizmu w organizmie,
aktywowaniu żelaza – ono z kolei odpowiedzialne jest za transport tlenu do komórek,
wzmożeniu produkcji L-karnityny – środka znanego ze swojego korzystnego wpływu na odchudzanie,
przeciwdziałaniu gromadzenia nadmiaru glukozy, co zabezpiecza wątrobę przed produkcją tłuszczu zapasowego,
zapobieganiu odkładania się tłuszczu w organizmie.

Niedobór witaminy C może być także jednym z powodów, dla których odnotowałeś obniżenie wydolności fizycznej organizmu. To z kolei negatywnie wpływa na samopoczucie oraz chęci do podejmowania aktywności fizycznej. Bogatym źródłem tej witaminy są produkty takie jak:

czarna porzeczka.

cytrusy,

czerwona papryka,

natka pietruszki,

brukselka,

dzika róża,

rabarbar.

Witamina D a zdrowe odchudzanie

Kolejną z ważnych substancji jest witamina D. To nie przypadek, ze jej niedobór, najczęściej obserwuje się u osób z otyłością. Wszystko wskazuje również na to, że jej spożywanie jest niezbędne w celu utrzymania stałej, niskiej wagi. Witamina D3 korzystnie wspomaga przemianę materii oraz spalanie tłuszczu. Jest także odpowiedzialna za zmniejszanie uczucia głodu oraz właściwe funkcjonowanie układu odpornościowego. Jej regularne przyjmowanie wpływa także na samopoczucie, obniżając ryzyko występowania depresji. Należy jednak wspomnieć, ze tylko w przypadku depresji, przyjmowanie witaminy D jest poparte twardymi dowodami naukowymi. W przypadku odchudzania naukowcy dalej próbują znaleźć na tyle twarde dowody, aby poprzeć swe domniemania.

Warto jednak wiedzieć, że uzupełnianie swojej diety w produkty bogate w witaminę D, jest niezwykle trudnym zadaniem. Głównie dlatego, że największe jej ilości czerpiemy ze słońca. Istnieje jednak kilka produktów spożywczych, które zawierają wystarczające ilości tej witaminy. Są to m.in.:

ryby morskie ryby (np. sardynki, tuńczyk, łosoś)

mleko i produkty z pełnego mleka,

jajka,

wątroba wieprzowa,

margaryna,

tran.

Witaminy z grupy B i ich rola w odchudzaniu

Witaminy z grupy B to szczególna grupa substancji, które biorą aktywny udział w spalaniu węglowodanów. Zdaniem wielu badaczy odpowiedzialne są za prawidłowość przebiegu procesów metabolicznych, a wśród nich za najważniejsze uważa się:

tiaminę (wit. B1),

ryboflawinę (wit. B2),

kwas pantotenowy (wita. B5),

biotynę (wit. B7),

kobalaminę (wit. B12).

Wszystkie witaminy z tej rodziny, wpływają na przemianę węglowodanów. Szczególne znaczenie ma tu zwłaszcza tiamina (wit. B1), która pomaga komórkom przekształcić węglowodany w czystą energię. Brak obecności tych witamin w organizmie może zaważyć na tym, w jakim kierunku przebiega metabolizm. Im większy jest ich brak tym utrata wagi staje się jest jeszcze trudniejsza. Witaminy B są obecne w takich produktach spożywczych jak:

fasola,

soczewica.

nabiał.

jajka,

chude mięso,

ryby,

ziarna i pestki,


banany,

wątróbka.

Ile witamin spożywać w ciągu dnia?

Niestety w przypadku witamin, równie niebezpieczny co ich niedobór, może być również ich nadmiar. Tylko skąd można wiedzieć, czy spożywana w ciągu dnia ich ilość, nie jest zbyt duża lub za mała? Najwięcej informacji na ten temat dostarcza tzw. „zalecana dzienna dawka” (ang. RDA – Recommended Dietary Allowance). Jest to stworzony przez farmakologów i dietetyków tabela, która określa ilość poszczególnych witamin w danym produkcie. Oprócz danych prezentowanych w mg, przy nazwie danej substancji znajduje się także wskaźnik procentowy. To właśnie on mówi nam o tym, jaki procent dziennego zapotrzebowania organizmu dorosłego człowieka na daną substancję, zawiera określony produkt. Dla przykładu - z ostatnich aktualizacji RDA wynika, że dziennie powinno się spożywać pomiędzy 60 do 100 mg. Liczba ta zmienia się wraz z zapotrzebowaniem danej kategorii wiekowej.

A co jeżeli witaminy nie pomogą?

Nim podejmiesz się przejścia na dietę opartą na witaminach, weź pod uwagę to, że badania nie wykazują jednoznacznie skuteczności diety witaminowej. Bez wątpienia jednak ich przyjmowanie odgrywa ważną rolę w prawidłowym zbilansowaniu diety. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza jeżeli zależy Ci nie tylko na utracie kilogramów, ale i swoim zdrowiu. Wbrew pozorom nie jest łatwo o zrównoważenie diety i dostarczeni organizmowi pełnowartościowych produktów spożywczych. Niestety coraz więcej z artykułów dostępnych w sklepach jest modyfikowanych w taki sposób, że tracą one na ilości zawartych w sobie składników mineralnych. Ich obecność jest natomiast niezbędna do normalnego funkcjonowania ludzkiego organizmu.

 

Źródła:

1. https://clinicaltrials.gov/ct2/show
/NCT02606773?term=vitamin+c&draw=2&rank=3

2. https://clinicaltrials.gov/ct2/show
/NCT02422784?term=vitamin+d&draw=2&rank=15

3. https://clinicaltrials.gov/ct2/show
/NCT03071666?term=vitamin+b&draw=2&rank=10

4. https://clinicaltrials.gov/ct2/show
/NCT04070391?term=vitamin+b&draw=2&rank=14

 

Polecane dla Ciebie:

NEWSLETTER

Zapisz się

KONTAKT

+48 512 160 560

kontakt@heroes-diet.pl
pomoc@heroes-diet.pl

Kalkulator BMI
Kalkulator Kalorii
Kalkulator Wody
Kalkulator Tkanki Tłuszczowej

Blog