Żywność i składniki odżywcze
Oparte na dowodach

Czy można jeść surowe brokuły?

Czy można jeść surowe brokuły?

Heroes Diet

10 grudnia 2020

5 min. czytania
23965 wyświetleń

Brokuły bez wątpliwości fascynują swoim wyglądem. Krzyżowe ułożenie spowodowało, że rozbierając tę roślinę na cząstki, odrywamy piękne różyczki. Urok osobisty brokuł to jednak nie wszystko z jego potencjału – to zaledwie cząstka. Najcenniejszym co ma, jest jego nieoceniony wpływ na zdrowie. Brassica oleracea L. var. italica Plenck blisko spokrewniony z kalafiorem, jarmużem czy brukselką doceniony jest jednak najmocniej spośród znamienitego grona.





Spis Treści:

1
Brokuł - roślina dostrzeżona przez Europejczyków
2
Składniki odżywcze brokułów
3
Bogaty skład jednej główki
4
Wspomożenie nie tylko w chorobie
5
Czy warto jeść surowe brokuły?

 

Brokuł - roślina dostrzeżona przez Europejczyków

Podobnie jak w przypadku kawy, brokuł ma swoich miłośników i antypatyków. Specyficzny smak sprawia, że jest niezwykle doceniany; trzeba jednak uszanować odmienne zdanie na jego temat. Nie wolno mu jednak odmówić szacunku za to, jak istotny wpływ ma na zdrowie.

Pierwsze wzmianki o brokule pochodzą z 1560 roku, zatem można sądzić, że wówczas uchodził za roślinę niezwykle popularną na Półwyspie Apeniński. Niespełna cztery wieki później doczekał się pierwszej oficjalnej plantacji. Polacy, świadomi brokułowych niespodzianek, które kryje główka, przodują na tle pozostałych państw Europejskich w uprawie tej rośliny (na podstawie Spisu Rolnego, 2010 r.).

W dotyku twardy i mięsisty brokuł w żaden sposób nie zdradza swego faktycznego składu. Tymczasem okazuje się, że w postaci surowej w prawie 90% składa się z... wody! Pozostałe 10% to odpowiednio 7% z węglowodanów oraz 3% z białka. Jeden kubek, (niespełna 100 g) chociaż sycący, to liczy jedynie 31 kcal, a w związku z tym fantastycznie sprawdza się podczas diety redukcyjnej.

Składniki odżywcze brokułów

Choć ilość wody zawartej w brokułach może zaskakiwać, to naprawdę nie warto wątpić w jego zbawienny wpływ na organizm. Surowa postać tej kapustowatej rośliny obfituje w mikroelementy, witaminy i inne składniki odżywcze, odpowiedzialne za funkcjonowanie.

Błonnik promowany jest jako nieodzowna część zdrowej diety. Wspaniale wypełnia żołądek i jelita, powodując, że osoba je spożywająca dłużej czuje sytość. Dzięki temu brokuł polecany jest w diecie redukcyjnej. Wspomaga też zdrowie jelit i zapobiega chorobom układu pokarmowego.

Niemożliwym jest całkowite wykluczenie białka z diety, a w przypadku brokułów straciłoby się okazję do wsparcia wzrostu mięśni i utrzymania ich w dobrej formie. Popularność sloganu o byciu przez nie podstawowym składnikiem budulcowym potwierdza zasadność włączenia białka do diety. Co prawda brokuł nie posiada w swoim składzie wysokich ilości białka (zaledwie 3%), jednak w przeciwieństwie do mięsa jest w niemal czystej postaci (bez tłuszczu).

Brokuły wielbione są przez ludzi również za węglowodany, wśród których wymienia się powyżej omówiony błonnik. Jest to także, a może przede wszystkim cukier. Należy jednak mieć świadomość, że zawartego w znikomych ilościach w brokułach cukru (fruktoza, sacharoza, glukoza oraz laktoza i maltoza) i nie można demonizować. Cukier bowiem jest pożywką dla neuronów i powala na szybkie podniesienie poziomu cukru we krwi, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Bogaty skład jednej główki

Podstawowe składniki pokarmowe (białko, tłuszcz, węglowodany) uzupełnione są przez witaminy i minerały, które, choć zajmują ułamek w składzie, to odgrywają istotną rolę. Pierwiastki jako najbardziej pierwotny budulec odpowiadają za utrzymanie harmonii tak naprawdę na większą skalę niż w obrębie jednego organizmu – decydują o losach świata.

Kwas foliowy znamy zwłaszcza jako witamina B. Jej najistotniejszą funkcją jest wsparcie układu krwiotwórczego, rozwój tkanek. Zalecany jest kobietom w ciąży dzięki zbawiennemu wpływowi na system neurologiczny maleńkiego organizmu. Funkcja krwiotwórcza przypadła żelazu, które dodatkowo zajmuje się transportem tlenu do komórek ciała. Aby żelazo mogło się wchłonąć i utrzymać w organizmie jak najdłużej, niezbędny jest mangan. Wpływa on także na układ hormonalny, który obejmuje swoim zasięgiem także funkcje seksualne. Witamina C pełni rolę przeciwutleniacza oraz wzmacnia odporność organizmu, zatem stanowi swego rodzaju tarczę obronną organizmu. Osoby mające trudności z krzepnięciem krwi lub zdrowiem układu kostnego również powinny sięgnąć po brokuły, gdyż zawarta w nich witamina K1 pilnie strzeże tych obszarów ciała. Potas pozwala na kontrolowanie ciśnienia krwi, więc ma zbawienny wpływ na układ krążenia, ponadto odpowiada za utrzymanie optymalnego napięcia mięśniowego;

Ponadto brokuły obfitują w cząstkowe ilości związków roślinnych, które we współpracy z pozostałymi składnikami stanowią kompleksową ochronę dla organizmu. Warto wobec tego nazwać je po imieniu: indole-3-karbinol, sulforafan, kaempferol, karotenoidy, kwercytyna, przeciwutleniacze.

Ogrom zalet brokuła jest tak wielki, że trudno uwierzyć, iż to prawda. Fakty jednak mówią same za siebie, co potwierdzają badania z 2001 przeprowadzone przez Departament Rolnictwa Stanów Zjednoczonych.

Wspomożenie nie tylko w chorobie

Kombinacja tylu witamin, minerałów i białka stanowi naturalne źródło składników chroniących zdrowie, minimalizując ryzyko zachorowania. Brokuł to zatem roślina, która

jako warzywo krzyżowe zapobiega nowotworom, poprzez angażowanie pracy dróg żółciowych obniża poziom cholesterolu, przekształcając beta-karoten w witaminę A - chroni wzrok oraz doskonale reguluje poziom cukru we krwi.

Generalnie brokuły są warzywami, które nie mają potencjału do bycia alergenem. Należy jednak uważać na ich stosowanie przez osoby z problemami tarczycowymi oraz w trakcie zażywania leków rozrzedzających krew.

Najbardziej intrygującą kwestią była jednak ta, w jakiej postaci należy spożywać brokuły. Wiele osób zaskoczy stwierdzenie, że te rośliny można, a nawet warto spożywać... na surowo!

Czy warto jeść surowe brokuły?

Przyznać trzeba, że spora część społeczeństwa absolutnie nie zdawała sobie sprawy, że brokuł jedzony na surowo nie jest szkodliwy. W zestawieniu z wersją ugotowaną w wodzie taka forma okazuje się bardziej wartościowa. Po obróbce termicznej, jaką jest gotowanie we wrzątku, wiele spośród wartości odżywczych zostaje bezpowrotnie utraconych. Logiczne więc jest, że sałatka lub koktajl z surowym brokułem dostarczy więcej energii.

Co zaskakujące, to to, że spośród wielu metod sporządzania dań z brokułów za najbardziej wskazaną w przypadku brokułów jest gotowanie na parze. Ta metoda przyrządzania gwarantuje, że nie występują objawy ewentualnej nietolerancji, takie jak problemy w obrębie układu pokarmowego (wzdęcia, zaparcia), w związku z tym zalecane są osobom borykającym się z drażliwością jelit.

Twardsza, surowa forma równa się też z trudnościami w gryzieniu, zwłaszcza w przypadku małych dzieci i osób posiadających braki w uzębieniu. Mimo wszystko informacja o przydatności surowych brokułów do spożycia jest zapewne dla wielu osób nad wyraz pozytywna.

 

Źródła:

1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

/19519500/

2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

/30317146/

Polecane dla Ciebie:

NEWSLETTER

Zapisz się

KONTAKT

+48 512 160 560

kontakt@heroes-diet.pl
pomoc@heroes-diet.pl

Kalkulator BMI
Kalkulator Kalorii
Kalkulator Wody
Kalkulator Tkanki Tłuszczowej

Blog