Artykuł partnera

Myślisz o diecie low-carb? Sprawdź czy niskowęglowodanowy styl życia jest dla Ciebie!

Myślisz o diecie low-carb? Sprawdź czy niskowęglowodanowy styl życia jest dla Ciebie!

Heroes Diet

05 sierpnia 2022

3 min. czytania
63 wyświetleń

Chcesz pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej i zrzucić zbędne kilogramy? Stosujesz różne diety, ale żadna nie przynosi spodziewanych efektów? Szukasz czegoś radykalnego, co odmieni Twoją sylwetkę, a przy tym będzie zdrowe dla Twojego organizmu? Sprawdź dietę niskowęglowodanową. Jakie są zasady diety low carb i czego możesz się spodziewać?





Dieta low carb, czyli niskowęglowodanowa – co to jest

Dieta low carb, inaczej dieta niskowęglowodanowa, to sposób żywienia polegający na ograniczonym spożyciu węglowodanów, do których należą przede wszystkim produkty zbożowe (kasze, ryż, makaron, białe pieczywo), warzywa skrobiowe, warzywa korzeniowe, słodkie napoje gazowane, słodycze, fast foody. Zamiast tego na diecie niskowęglowodanowej należy spożywać tłuszcze zwierzęce, jaja, tłusty nabiał, warzywa niskoskrobiowe, zioła i przyprawy.

Ze względu na podaż węglowodanów wyróżnia się następujące rodzaje diety low carb:

dieta bardzo niskowęglowodanowa (dieta ketogeniczna) – niskie spożycie węglowodanów, wysokie spożycie tłuszczów;
dieta niskowęglowodanowa;
dieta średniowęglowodanowa

Ze względu na podaż białka i innych składników odżywczych wyróżnia się różne rodzaje diety low carb, takie jak: dieta Atkinsa, dieta paleo, dieta kopenhaska czy dieta ketogeniczna. Niektóre polegają na całkowitym wyeliminowaniu węglowodanów, a inne jedynie na ich ograniczeniu.

Dieta low carb – jak działa

Jakie są korzyści wynikające ze stosowania diety low carb?

wysoka skuteczność w redukcji tkanki tłuszczowej, co skutkuje obniżeniem masy ciała,
redukcja stanów zapalnych w organizmie,
wpływ na normalizację poziomu cukru oraz insuliny we krwi,
lepsze samopoczucie i poprawa kondycji mózgu.

Dieta low carb to szereg zalet i powinny po nią sięgnąć zwłaszcza te osoby, które zmagają się z cukrzycą, problemami metabolicznymi lub cierpiące na choroby układu sercowo-naczyniowego. Dodatkowo stwierdzono prawdopodobny korzystny wpływ diety niskowęglowodanowej przy leczeniu padaczki lekoopornej.

Pamiętajmy jednak, że źle zbilansowane diety niskowęglowodanowe mogą dawać różnego rodzaju efekty uboczne. W tym przypadku może wystąpić odczuwalny spadek poziomu energii i ciągłe zmęczenie, zaburzenia koncentracji, zaburzenia pracy tarczycy, a także zaparcia.

Dieta low carb – zasady

Chcąc uzyskać oczekiwane rezultaty, podczas diety low carb należy stosować się do kilku istotnych zasad. Przede wszystkim węglowodany stanowią około 10-15% dziennej podaży energetycznej. Ponadto odpowiednia podaż białka zabezpiecza masę mięśniową przed rozpadem i jego prawidłowe spożycie (zwłaszcza w przypadku regularnych treningów) to ok. 2 g na kilogram masy ciała. Ważną część diety niskowęglowodanowej powinny stanowić zdrowe tłuszcze, ponieważ uzupełniają bilans kaloryczny i pomagają zachować pełną sprawność umysłową. Podczas diety low carb high fat ważną rolę będzie odgrywać suplementacja, nastawiona zwłaszcza na kwasy tłuszczowe i witaminy.

Przeciwskazania do diety low carb

Chociaż dieta low carb jest niezwykle skuteczną metodą odchudzania, nie każdy może ją stosować. Jakie są przeciwwskazania? Ze względu na dużą podaż białka i tłuszczów nie jest zalecana dla osób z niewydolnością nerek lub wątroby. Dodatkowo niektóre dyscypliny sportowe wykluczają ograniczenie spożywania węglowodanów, a co za tym idzie, wykluczają stosowanie diety low carb. W związku z tym, przed rozpoczęciem diety niskowęglowodanowej zaleca się konsultację ze specjalistą lub zapoznanie się z dawką wiedzy w Akademii BeKeto. Dietetyk specjalizujący się w diecie low carb na podstawie przeprowadzonego wywiadu uwzględniającego stan zdrowia, styl życia i założony cel, będzie w stanie dobrać odpowiednią i zdrową formę diety.

Jakie korzyści płyną ze stosowania diety niskowęglowodanowej?

Jeśli chcesz zauważyć pozytywne efekty diety low carb, musisz uzbroić się w cierpliwość. Organizm potrzebuje czasu, by przyzwyczaić się do nowego modelu żywienia i pobierania energii z tłuszczów, ale gdy już przywykniesz, zmiany zobaczysz bardzo szybko. Oczywiście głównym pozytywnym efektem jest zrzucenie zbędnych kilogramów. To jednak niejedyna korzyść. Ograniczenie węglowodanów sprawia, że zmniejsza się ilość lipidów, a także poziom cukru we krwi. Oznacza to, że maleje ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia. Niestety, wiele osób popełnia błąd podczas wychodzenia z diety low carb. Zamiast stopniowo wprowadzać posiłki z większą ilością węglowodanów, zaczynają one od razu jeść ilości węglowodanów takie, jak sprzed diety. Sprzyja to efektowi jojo i ponownemu nabieraniu masy.

Suplementy na diecie low carb

Dieta niskowęglowodanowa, jak każda restrykcyjna dieta, zwłaszcza na początkowym etapie, może prowadzić do różnego rodzaju niedoborów. Konieczne jest stosowanie suplementów, których szeroki wybór ma w ofercie np. BeKeto, Ketosklep.pl. O czym warto pamiętać? Przede wszystkim bardzo ważne są elektrolity. Odpowiednie nawodnienie to klucz do dobrego samopoczucia. Zastosuj elektrolity Ketolytes i ketony egzogenne, które zapewnią podstawowe minerały niezbędne na każdym etapie diety low carb. Kolejnym ważnym produktem jest olej MCT, który pozwoli uzupełnić energię i złagodzi negatywne efekty diety. Olej MCT to potężna dawka średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych, które nie tylko hamują głód, ale przede wszystkim zapewniają dopływ energii do mózgu i poprawiają jasność umysłu. Ponadto niezależnie od stosowanego modelu żywienia, w codziennej diecie nie zapomnij również o suplementacji odpowiednich witamin i minerałów.

Polecane dla Ciebie:

NEWSLETTER

Zapisz się