Artykuł partnera

Jakich witamin potrzebujemy podczas odchudzania?

Jakich witamin potrzebujemy podczas odchudzania?

Heroes Diet

26 lipca 2022

1 min. czytania
594 wyświetleń

Nadwaga i otyłość są już chorobami cywilizacyjnymi. Siedzący tryb życia i przetworzone jedzenie sprawiają, że wiele osób zmaga się z nadprogramowymi kilogramami. Jakie witaminy i minerały mogą wspomóc organizm w tej walce?





Groźne niedobory

Kiedy rozpoczynamy dietę, zazwyczaj redukujemy ilość spożywanych kalorii. Niskokaloryczna dieta jest jednak uboga w niektóre grupy produktów spożywczych (np. tłuszcze). To prowadzi natomiast nie tylko do zmniejszenia naszej wagi, ale i braku odpowiedniej ilości witamin czy minerałów. Ich niedobory mogą natomiast prowadzić do poważnych i długotrwałych zaburzeń zdrowotnych.

Warto przy tym podkreślić, że nie istnieją cudowne sposoby na pozbycie się nadmiaru kilogramów. Konieczna jest odpowiednia, zbilansowana dieta oraz ruch. Jednak niedobór niektórych witamin może odchudzanie znacznie utrudnić, a suplementowanie innych wspomoże organizm w dochodzeniu do szczupłej sylwetki. Na które witaminy i minerały zwrócić szczególną uwagę?

Witaminy niezbędne podczas odchudzania

Przed rozpoczęciem diety warto wykonać podstawowe badania, które pozwolą na ocenę, czy za otyłość nie odpowiadają np. choroby tarczycy czy cukrzyca. Podstawowe badania to: morfologia krwi, poziom glukozy, poziom hormonów tarczycy i kortyzolu, poziom cholesterolu, próby wątrobowe, badanie ogólne moczu czy ciśnienia krwi.

Często przy nadwadze występują niedobory chromu. Ten pierwiastek pomaga zmniejszyć apetyt na słodycze i reguluje poziom cukru we krwi. Dlatego też jest częstym składnikiem suplementów wspomagających odchudzanie. Sklep z suplementami diety proponuje różnego rodzaju suplementy zawierające chrom o dawce 200 μg.

Niezmiernie ważną rolę w procesie odchudzania odgrywają witaminy z grupy B, w tym B1 (tiamina), B6 (pirodoksyna), B9 (kwas foliowy) czy B12 (kobalamina). Odpowiadają one za przemianę materii, stąd ich niedobory prowadzą do zaburzeń prawidłowego metabolizmu człowieka. Niestety, osoby z nadwagą często nie dostarczają wraz z pożywieniem wystarczającej ilości tych witamin, które znajdują się np. w chudym mięsie, produktach pełnoziarnistych czy szpinaku.

Ciekawostką są badania, które udowodniły rolę witaminy D podczas odchudzania. Jak się okazuje, poziom tej witaminy we krwi osób z nadwagą jest niższy niż u tych, którzy mają prawidłową wagę. Przeprowadzono też doświadczenie, które dowiodło, że u osób przyjmujących witaminę D i wapń nastąpiła większa utrata masy ciała, niż u osób, którym podawano placebo. Warto też pamiętać, że niedobory witaminy D mogą powodować osłabienie, szybsze zmęczenie czy bezsenność.

Proces odchudzania wspomogą także: żelazo, którego niedobory prowadzą do anemii, magnez, którego brak zaburza prawidłową pracę serca i układu nerwowego czy cynk, którego niedobór występuje przy długotrwałym stosowaniu diet niskokalorycznych.

Polecane dla Ciebie:

NEWSLETTER

Zapisz się